buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
DETTE BYGGES PÅ JESSNES: Bane Nor vil bygge en omformerstasjon på Jessnes som vil være identisk med den som bygges i Solum i Vestfold.
 
Enighet om tomta
En ny omformerstasjon lik denne i Solum i Vestfold vil bli bygd i skogsområdet på Jessnes.

Publisert: 17.feb.2017 13:48
Oppdatert: 17.feb.2017 18:35

Kartet viser plasseringen nord for boligfeltet Lille Jessnes. Det er i et område hvor høyspentlinja krysser i dag, som Bane Nor har blinket ut.

Bane Nor har også vurdert ytterligere tre alternativ.

• Ett reserveareal rett nord for den foreslåtte plasseringen.

• I tillegg er det sett på to plasseringer lenger opp i terrenget på Jessnes. De blir betraktet som svært kostbare og krever større inngrep.

ERSTATTER TO ANDRE

Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen (Ap) er glad for at Bane Nor endelig har landet en plassering av omformerstasjonen.

– Plasseringen ser også grei ut. Dette er en installasjon storsamfunnet må ha og den må ligge i dette området, sier Steen.

Dobbeltsporet krever større omformerstasjoner. Den som skal bygges på Jessnes, vil erstattet dagens omformerstasjoner på Tangen og Rudshøgda.

Plasseringen krever ifølge Bane Nor nærhet til kraftlinje, eksisterende jernbane, offentlig veg samt strøm, vann og avløp.

TROR IKKE PÅ STØYPROBLEM

Formannskapet i Ringsaker ble orientert om plassering av omformerstasjonen i et møte med Bane Nor denne uka.

Lille Jessnes Vel har tidligere uttrykt bekymring for at omformerstasjonen skal bygges rett ved boligfeltet. Nå har altså Bane Nor flyttet den lenger nord.

– Den vil ligge i et skogsområde. Av alternativene ser denne helhetlig best ut, sier Steen.

VIL HA HØYSPENT I BAKKEN

Bane Nor har sett på flere ulike vegløsninger til omformerstasjonen fra Jessnesvegen.

Ringsaker kommune har allerede signalisert at atkomsten bør legges i høyspent-traseen:

– Vi mener at høyspenten må bli lagt i bakken på hele strekningen fra Mjøsa til det nye dobbeltsporet. Da kan traseen blir brukt som veg, sier Anita Ihle Steen.

Ny veg og høyspenten i bakken vil koste et sted mellom 10 og 30 millioner kroner mer enn de øvrige vegløsningene.

– Når et område blir belastet med en slik installasjon bør storsamfunnet bidra, sier Steen.

FERDIG I 2022

Allerede i 2022 skal omformerstasjonen stå klar. Da skal det gjennomføres prøvedrift av den nye strømforsyningen til Dovrebanen.

Selve byggearbeidene vil starte på høsten i 2019.

Naboer skal etter planen orienteres om saken i et møte 15. mars i år.

– Kommer omformerstasjonen helt sikkert?

– Vi er forbi det stadiet. Den kommer. Det vil også bli bygd ny omformerstasjon uansett om dobbeltsporet kommer eller ikke, sier ordfører Anita Ihle Steen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat