buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
Turid og Stein Olav Sole
Jessnes.
FOTO: Jo Kjetil Heggelund
 
Ikke mulig å forlenge tunnel slik at gården reddes
Jernbaneverket mener det verken er teknisk eller økonomisk realistisk å legge om traseen for nytt dobbeltspor slik at det går klar av småbruket Sole på Jessnes.

Publisert: 28.nov.2016 22:14
Oppdatert: 29.nov.2016 06:40

Turid og Stein Olav Sole er tredje generasjons drivere av småbruket Sole på Jessnes.

Det planlagte nye dobbeltsporet går rett igjennom eiendommen, og Jernbaneverket greier ikke å berge den.

Det går det fram i deres merknadsdokument som ble oversendt til Ringsaker kommune for en drøy uke siden.

Ikke mulig å berge

Eierne av Sole har selv foreslått at småbruket kan berges ved at den planlagte tunnelen gjennom Furuberget forlenges forbi Sole, alternativt at traseen legges lenger øst. 

De har også spilt inn overfor Jernbaneverket at traseen kan legges i kulvert under småbruket, slik at det kan gjenoppbygges.

Jernbaneverket levner eierne lite håp om at Sole unngår å bli jevnet med jorden dersom dobbeltsporet blir bygd.

Ikke overrasket

Teknisk er det meget krevende å gjøre endringer i dette området, og Jernbaneverket mener ulempene vil forsterkes andre steder. 

Dessuten vil kostnadene være betydelige, slik at Jernbaneverket mener det er urealistisk også av den grunn.

Grunneier Stein Olav Sole sier at de en stund har skjønt at dette ville bli utfallet. Planen om at dattera og svigersønnen skulle ta over gården på 18 mål og som i dag forpaktes bort, er nå lagt på is. 

Det er først i neste planfase, som er reguleringsplan, at Jernbaneverket har et formelt grunnlag for å løse inn eiendommer.

I første omgang er det snakk om båndlegging, som i lengste fall kan vare i fire år med mulighet for forlengelse i fire år til.

Påvirke pris

– For vår del handler det om en usikkerhet. Vi kan tenke oss å kjøpe en leilighet etter hvert, men en båndlegging vil påvirke pris ved et salg, frykter Sole.

Sole har fått med seg at det kun ligger inne en framføring av dobbeltspor til Åkersvika (og knapt nok det), og at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge dobbeltspor nord for Hamar.

– Jeg håper at de vi har valgt inn på Stortinget, skjønner at befolkningsgrunnlaget i Innlandet er for lite til at det lønner seg å bygge dobbeltspor, sier Sole.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat