buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
MJØSTÅRNET: Slik kan det se ut når Buchardts hotelldrøm står ferdig om et drøyt år. Illustrasjon: EVE IMAGES
 
Buchardts hotelldrøm får grønt lys av vegvesenet
I siste liten trekker Statens vegvesen sine innsigelser mot deler av planen for Mjøstårnet i Brumunddal.

Publisert: 18.okt.2016 08:30
Oppdatert: 18.okt.2016 08:39

Når kommunestyret onsdag sluttbehandler reguleringsplanen for Arthur Buchardts 17 etasjer høye bygg på Nerkvernstranda, er det i visshet om at både NVE, Fylkesmannen og Statens vegvesen har trukket sine innsigelser mot deler av byggeplanen til Buchardt.

Statens vegvesen fremmet nemlig innsigelse mot manglende gang- og sykkelvegforbindelse mellom sentrum og Mjøsa.

En uvanlig krass rådmann skrev åpenbart sitt saksframlegg for kommunestyret før Statens vegvesen trakk sin innsigelse:

– Når det gjelder gang- og sykkelløsninger, så er det rådmannens oppriktige mening at det riktige er å konsentrere seg om traseen langs Brumunda. Det anses som urimelig å kreve breddeutvidelse eller andre omfattende tiltak for bedre gang- og sykkeltilbud ved Granrud bru og Nils Amblies veg som vilkår for bygging av Mjøstårnet.

Irritert rådmann

En lettere irritert rådmann poengterer videre:

– Vegvesenet er opptatt av at Brumunddal er blitt sykkelby etter at reguleringsplan for E6 ble vedtatt i 2013. Dette er riktig og sykkelbyprosjektet er initiert av Vegvesenet som også er samarbeidspart. Rådmannen kan ikke uten videre akseptere at Vegvesenet nå underkjenner de gang- og sykkelløsningene de selv utarbeidet og la fram som grunnlag for kommunestyrets vedtak av reguleringsplan for E6 i 2013, og at de nå belaster kommunen og lokal utbyggere med ansvaret for å endre dette, påpeker rådsmannen.

Og dette budskapet har åpenbart sunket inn i Statens vegvesen som nå trekker innsigelsene, men stiller krav til standarden på elvepromenaden.

Gang og sykkelvei

– Ja, vi forutsetter at Ringsaker kommune hever standarden på den såkalte promenaden langs elva slik at den tilfredsstiller kravene til en gang- og sykkelsti, sier saksbehandler Eli Johanne Slettum i Statens vegvesen.

Vegvesenet krever at vegteknisk plan utformes i samspill med Statens vegvesen og denne planen skal være godkjent før bygging av Mjøstårnet kan igangsettes. Utforming av kulvert gjennom Granrud bru skal prioritere syklende og gående. Og den vegtekniske planen skal vise tilfredsstillende koblinger mellom gang-og sykkelveg i kulverten og det øvrige sykkelvegnettet i området.

Ellers påpeker Vegvesenet at Mjøstårnet må regne med betydelig anleggsvirksomhet knyttet til E6-byggingen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat