23. okt
GREP I TRAFIKKEN: Erlend Ystad-Deglum (fra venstre), Tone Aasmundstad og Øyvind Bergan aksepterer at det kommer en omformerstasjon ved Lille Jessnes. Nå vil de ha tiltak for sikre ferdsel langs Jessnesvegen og lettere tilgang til Mjøsa.FOTO: JO KJETIL HEGGELUND
 
Dette krever Jessnes-beboere for å godta omformerstasjon
Lille Jessnes vel har akseptert å få en omformerstasjon i nærområdet. Nå vil de ha trafikksikkerhetstiltak i en kompensasjonspakke.

Publisert: 23.apr.2017 14:05
Oppdatert: 23.apr.2017 14:23

Lille Jessnes vel mener det er nødvendig med to tiltak for å sikre idyllen på Jessnes:

• Gang- og sykkelveg langs Jessnesvegen.

• En ny kulvert under Dovrebanen rett nedenfor Borghild Ruds veg.

HER kan du lese hva folk på Jessnes sa til HA i forbindelse med dobbeltsporet.

MJØSA GIR BOKVALITET

Hittil har velforeningen snakket for døve ører.

– Vi frykter at dette glipper for oss. Vi savner at noen tenker helhet for utvikling av Jessnes i et langsiktig perspektiv, sier velforeningsleder Erlend Ystad-Deglum.

De gamle planovergangene ble fjernet for noen år siden og erstattet med en ny kulvert midt mellom Jessnes stasjon og Vikerstranda.

– Det gjør at alle som bor på boligfeltet må gå langs vegen for å krysse jernbanen. En viktig grunn for at vi bor her, er tilgjengeligheten til Mjøsa, sier Ystad-Deglum.

GODTAR PLASSERING

Det er en frykt for at dobbeltsporet ikke vil komme på lang tid. Derimot vil anleggstrafikken øke på Jessnesvegen.

Ikke minst når det skal bygges en omformerstasjon i skogsområdet rett nord for boligfeltet på Lille Jessnes.

Rådmann Jørn Strand anbefaler at formannskapet godkjenner plassering av omformerstasjonen slik Bane Nor har utredet.

Plasseringen vil skje i et område som heter Marialund.

HER kan du se - i en tidligere HA-artikkel - hvordan en omformerstasjon ser ut.

SETTER KLARE VILKÅR

Rådmannen har stilt en rekke krav for Ringsaker kommune skal godkjenne plasseringen:

• Adkomstvegen må legges i samme trasé som dagens høyspentlinje.

• Høyspenten legges i bakken. I samme trase skal det også å legges vann- og avløpsrør samt kabler til eksisterende jernbane.

• Omformerstasjonen må bli senket mest mulig ned i terrenget.

• Byggegrop for dobbeltsporet må bli vurdert etablert samtidig med byggingen av omformerstasjonen.

• Kryssing av traseen for dobbeltsporet for landbruk, vilt og friluftsliv skjer i samme område.

FORESLO FURUBERGET

Lille Jessnes vel hadde ideelt sett at omformerstasjonen ble lagt i skyggesiden av Furuberget på Hamar-siden av kommunegrensa.

– Det ble avvist. Da er vi fornøyd med plassering og støtter kravene som rådmannen har satt, sier Ystad-Deglum.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke