buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
FINNER LØSNINGER: Forrige uke møttes representanter for utbyggerne av rundkjøringen i Moelv, Norges Lastebileier-Forbund og Moelven for å diskutere løsninger som gjør den nye rundkjøringen lettere framkommelig for tungtransport. Foto: Guttorm Tysnes
 
Rundkjøring kan bli endret etter klager
Norges Lastebileier-Forbund og industrien i Moelv kan få ønskene sine oppfylt for den nye rundkjøringen i krysset mellom Storgata og Industrivegen.

Publisert: 30.jan.2017 22:08
Oppdatert: 30.jan.2017 22:34

Norges Lastebileier-Forbund har tidligere uttrykt sin bekymring for den planlagte utformingen av rundkjøringen i krysset mellom Storgata og Industrivegen i Moelv. Den skal blant annet betjene industriområdet i Moelv og Moelven Limtre, og vil dermed bli benyttet av mye tungtransport.

Lastebileierforbundets medlemmer har blant annet ment at den planlagte størrelsen på rundkjøringen kunne skape problemer for framkommeligheten for tyngre kjøretøyer.

Bedre framkommelighet

Nylig hadde lastebileierforbundet sammen med representanter for Moelven og Moelven Limtre et møte med prosjektledere og byggeledere fra blant annet kommunen og Statens vegvesen om utfordringene de mener rundkjøringen vil gi.

– Vi fikk forklart situasjonen og oppfatter at det er god dialog, sier Guttorm Tysnes som er leder i Norges Lastebileier-Forbund i Hedmark og Oppland.

Til møtet kom lastebileierforbundet og Moelven med fem ønsker. De mener at deleøyene på utsiden av rundkjøringen bør ha brustein man kan kjøre over. I planene lå det inne 13 centimeter høye kanter, som de mener vil gjøre det krevende å komme inn og ut av rundkjøringen.

Kan endres

Nå ligger det an til at industrien og lastebileierne kan få viljen sin for flere av ønskene de la fram på møtet.

– Slik vi oppfatter det er det enighet om justeringer, selv om det ikke er endelig bekreftet. Det er en løsning det er mulig å leve med. De viktigste endringene er kantstein som er snillere mot dekk, skråstilt kantstein og overkjørbare trafikkøyer i rundkjøringen, sier Tysnes.

Han mener allikevel det ikke blir en perfekt løsning.

– Ved spesialtransport som kommer fra Næroset vil man fortsatt måtte stenge vegen for at de skal komme seg gjennom rundkjøringen, sier Tysnes.

Rundkjøringen kommer som en del av en større investering med blant annet bygging av nye Moelv skole.

– Situasjonen for tungtransporten var nok bedre før enn den vil bli med rundkjøringen. Men vi har forståelse for at det må gjøres ved bygging av ny, stor barneskole, og er glade for at vi kan finne løsninger, sier Tysnes, og legger til at de også har kommet med innspill for å bedre trafikksikkerheten rundt skolen. Blant annet ber de om fartsgrense på 30 kilometer i timen i Industrivegen.

 
Fakta

Ringsaker kommune bygger nå nye Moelv skole.Skolen vil kunne få 420 elever. Skolens areal vil være på 6.000 kvadratmeter. 

Totalt bruker kommunen 550 millioner kroner på skole, svømmehall, idrettshall, uteområde, gang- og sykkelveger, ny rundkjøring og parkeringsplasser. 

Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat