23. okt
EN SEIER: Ola Wetten, Per Mikkel Lund og Harald Thoresen.
 
Tja til tunneler
Jernbaneverket åpner for flere tunneler mellom Jessnes og Brumunddal.

Publisert: 24.nov.2016 06:55
Oppdatert: 24.nov.2016 07:12

Foreløpig har Jernbaneverket kun lagt inn en 300 meter lang betongtunnel ved Jessnes-gardene.

– Det er 1–0 til oss, men vi er ikke fornøyd med kun én tunnel, sier talsmann Harald Thoresen.

Grunneierlag, grendelag og velforeninger har i en felles uttalelse også tatt til orde for tunneler ved Bergli og i Storihlehagan.

Det har Jernbaneverket kun tatt til etterretning.

– Er det aktuelt å vurdere tunneler på de to stedene?

– Det kan skje i neste planfase. Vi har ikke sagt noe om viltkryssing ennå. Vi må ha flere faunakryssinger på strekningen, sier planleggingsleder Marit Bjørke i Jernbaneverket.

Jernbaneverket har også kun tatt til etterretning ønsket om å senke traseen lenger ned i terrenget.

– Vi synes det er en stor utrygghet at disse grepene ikke er lagt inn ramma i kommunedelplanen. Dette er elementer vi har påpekt som er vesentlig for trasévalget, sier Thoresen.

Under en orientering for kommunestyret onsdag ble det også reist spørsmål fra Janne Vikerødegården (MDG) om å forlenge tunnelen ut av Furuberget forbi boligfeltet Lille Jessnes.

– Det vil også bli vurdert i reguleringsplanen, sier Bjørke.

Jernbaneverket åpner også for å justere traseen noe vestover inn mot Brumunddal stasjon. Det kan spare boliger, men vil gå utover næringseiendommer.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke