23. okt
MJØSCHARTER: I to sesonger har Destinasjonsservice kjørt rutetrafikk på Mjøsa, men i år blir det kun charter. FOTO: CHRISTIAN E. BERGHEIM
 
Rutetilbud på Mjøsa avvikles
Mjøscharter har innstilt alle planlagte båtruter på Mjøsa i sommer, etter at det ble klart at de må ha løyve for å drive rutetrafikk.

Publisert: 16.mai.2018 12:44
Oppdatert: 16.mai.2018 12:47

Mjøscharter har kjørt båtruter på Mjøsa på hverdager og helger i to sesonger. Hverdagsrutene har innrettet seg mot pendlere, mens helgerutene har vært myntet på fritidsmarkedet.

De var klare for å starte en ny sesong med rutetrafikk i juni, da det ble klart at rutetrafikken på Mjøsa krever løyve. Det har så mange implikasjoner at Mjøscharter har besluttet å innstille rutetrafikken.

Var i god tro

Espen Bjørkheim i Destinasjonsservice AS, som står bak Mjøscharter, opplyser at de har drevet rutetrafikk i to sesonger i den tro at de ikke trengte løyve.

– Da Opplandstrafikk ble koblet på saken i forbindelse med spørsmål om rabatterte billetter, mente de at vi trengte løyve, noe som var i strid med hva Hedmark fylkeskommune tidligere hadde ment, sier Bjørkheim.

For å få løyve for rutegående trafikk, stilles det krav både til båter og mannskap, som Mjøscharter ikke har noen mulighet for å imøtekomme.

Omfattende

– Å få løyve vil være så kostbart og omfattende, at vi ikke kan gå inn på det, sier Bjørkheim.

Båtene deres vil dermed kun gå i chartertrafikk på Mjøsa i sommer, noe som ikke krever løyve.

Mjøscharter har søkt om midler fra kommuner og fylkeskommuner til drift av rutetilbudet. Formannskapet i Hamar innvilget senest 9. mai 75.000 kroner i støtte til 2018-sesongen.

Bevilgningen var knyttet til rutetrafikken, og blir dermed ikke utbetalt. Det samme gjelder for de andre offentlige instansene som har bevilget støtte.

– Synd

I 2017 reiste rundt 3.000 passasjerer med rutetilbudet til Mjøscharter. Bjørkheim synes det er leit at de ikke i år kan drive tilbudet som har blitt stadig mer populært.

– Det er veldig synd. Båtrutene har vært en fin markedsføring av Mjøsa og Mjøscharter, sier Bjørkheim, som håper fylkeskommunene i det videre ser verdien i Mjøsa som transportåre.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke