22. mai
MJØSCHARTER: I to sesonger har Destinasjonsservice kjørt rutetrafikk på Mjøsa, men i år blir det kun charter. FOTO: CHRISTIAN E. BERGHEIM
 
Rutetilbud på Mjøsa avvikles
Mjøscharter har innstilt alle planlagte båtruter på Mjøsa i sommer, etter at det ble klart at de må ha løyve for å drive rutetrafikk.

Publisert: 16.mai.2018 12:44
Oppdatert: 16.mai.2018 12:47

Mjøscharter har kjørt båtruter på Mjøsa på hverdager og helger i to sesonger. Hverdagsrutene har innrettet seg mot pendlere, mens helgerutene har vært myntet på fritidsmarkedet.

De var klare for å starte en ny sesong med rutetrafikk i juni, da det ble klart at rutetrafikken på Mjøsa krever løyve. Det har så mange implikasjoner at Mjøscharter har besluttet å innstille rutetrafikken.

Var i god tro

Espen Bjørkheim i Destinasjonsservice AS, som står bak Mjøscharter, opplyser at de har drevet rutetrafikk i to sesonger i den tro at de ikke trengte løyve.

– Da Opplandstrafikk ble koblet på saken i forbindelse med spørsmål om rabatterte billetter, mente de at vi trengte løyve, noe som var i strid med hva Hedmark fylkeskommune tidligere hadde ment, sier Bjørkheim.

For å få løyve for rutegående trafikk, stilles det krav både til båter og mannskap, som Mjøscharter ikke har noen mulighet for å imøtekomme.

Omfattende

– Å få løyve vil være så kostbart og omfattende, at vi ikke kan gå inn på det, sier Bjørkheim.

Båtene deres vil dermed kun gå i chartertrafikk på Mjøsa i sommer, noe som ikke krever løyve.

Mjøscharter har søkt om midler fra kommuner og fylkeskommuner til drift av rutetilbudet. Formannskapet i Hamar innvilget senest 9. mai 75.000 kroner i støtte til 2018-sesongen.

Bevilgningen var knyttet til rutetrafikken, og blir dermed ikke utbetalt. Det samme gjelder for de andre offentlige instansene som har bevilget støtte.

– Synd

I 2017 reiste rundt 3.000 passasjerer med rutetilbudet til Mjøscharter. Bjørkheim synes det er leit at de ikke i år kan drive tilbudet som har blitt stadig mer populært.

– Det er veldig synd. Båtrutene har vært en fin markedsføring av Mjøsa og Mjøscharter, sier Bjørkheim, som håper fylkeskommunene i det videre ser verdien i Mjøsa som transportåre.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.