buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
iptv
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
TUNGT REPRESENTERT: I svært mange dødsulykker er tunge kjøretøy involvert. Dette bildet viser kø på E6 i Ringsaker etter dødsulykken ved Arnkvern 14. januar.
FOTO: Christian E. Bergheim
 
Sju personer omkom på norske veger i mars
Tunge kjøretøy har vært involvert i over halvparten av dødsulykkene så langt i år.

Publisert: 01.apr.2019 07:14
Oppdatert: 01.apr.2019 13:33

Sju personer har mistet livet i trafikken i mars. Dette er langt flere enn i fjor, da to personer mistet livet i løpet av samme tidsperiode.

Hittil i år har 17 personer mistet livet i trafikken, mot 16 personer på samme tid i fjor.

Elleve personer har mistet livet i trafikken hvor tunge kjøretøy var involvert i år. Det er over halvparten av de omkomne.

– Det er for tidlig å si noe om årsaken til disse ulykkene, men det er oppsiktsvekkende at tunge kjøretøy er involvert i såpass mange dødsulykker. Jeg kan ikke se at vi har sett et så høyt antall de senere årene, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

LES OGSÅ: Ringsaker-mann mistet livet i lastebilvelt i Vallset

Økning i tungtransporten

I 2013 kjørte det rundt 500 millioner tonn gods årlig på norske veier, og prognoser tilsier at dette vil fortsette å øke til 700 millioner tonn gods mot 2040.

– Det er mange tunge kjøretøy på veiene, og dette kommer bare til å øke i tiden framover. Som oftest er det ikke sjåføren i det tunge kjøretøyet som har skyld i ulykken, og derfor må vi bilister være ekstra oppmerksomme. Skulle du være uheldig og havne over i motsatt kjørefelt så har du ingen ting å stille opp med hvis du møter på et vogntog, sier Johansen.

Godstransporten skal fram over hele landet uavhengig av veistandarden.

– Store deler av det norske veinettet består av smale og svingete veier uten midtdeler. Personbiler i dag er ikke konstruert for å kunne stå imot en frontkollisjon med et tungt kjøretøy. Legg alltid inn ekstra gode marginer og unngå å ta risiko. Hold farten nede og god avstand til bilen for deg, sier Johansen.

LES OGSÅ: Tankbilsjåfør i 60-årene omkom i Ringsaker

Størst risiko i første kvartal

De siste fem årene viser at andelen av involverte tungbiler i dødsulykker er langt høyere i årets første kvartal sammenlignet med resten av året.

– Årets første tre måneder er ofte preget av vanskelige kjøreforhold. Det kan være manglende brøyting og generelt vanskelig føre som gjør det utfordrende å ferdes på veiene. Godt vedlikehold på vinterstid er viktig for å forebygge ulykker med tunge kjøretøy også framover, avslutter Johansen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat