Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
ÅKERJORD GULL Verdt: Stange kommune frykter at landbruksinteressene ikke blir godt nok ivaretatt. Ordfører Nils A. Røhne krever at Bane Nor forplikter seg til å tilbakeføre nedlagt skinnegang til dyrket mark. FOTO: TROND LILLEBO
 
Gammel jernbane kan bli liggende
Bane Nor vil ikke forplikte seg nå til å tilbakeføre nedlagte jernbanespor gjennom Stange til matjord. Det protesterer ordfører Nils A. Røhne høylytt mot.

Publisert: 20.jan.2017 17:14
Oppdatert: 20.jan.2017 18:43

– Vi kan i realiteten ende opp med gammel fylling og ny dobbeltsporet jernbane. Dette er et klart brudd på hva statsråd Ketil Solvik-Olsens svarte i Stortingets spørretime 6. mai til Knut Storberget, sier Røhne.

– Det har oppstått en alvorlig situasjon i forbindelse med diskusjonen om tilbakeføring av gammel linje til landbruk gjennom vestbygda fra Stange til Hajar. Saken er nemlig svært viktig for Stange, sier ordføreren videre.

– Det er blitt hevdet at utfallet av skjebnen for dyrket mark i Stange, kan få betydning for resten av landet. Hva sier du til en slik påstand?

To meklingsforsøk

– Ja, denne saken kan få nasjonale, regionale og lokale konsekvenser. Det vil legge en mal for slike situasjoner i hele landet der landbruk er involvert. Jeg opplever det som svært alvorlig at vi ikke får tilstrekkelige garantier for at også landbruksinteresser blir ivaretatt. Her kan jeg ikke sa at Bane Nor følger statsrådens pålegg, sier Røhne videre.

De berørte jernbanekommunene på Hedmarken har hatt to runder med mekling hos Fylkesmannen. Nå går saken til Kommunal og moderniseringsdepartementet for avgjørelse.

– Fylkesmannen har også støttet prinsippet om tilbakeføring av gammel linje til landbruk, og at det gjøres tilstrekkelig forpliktende sikkerhet for at vi får reetablert til landbruk der det er hensiktsmessig når gammel linje legges ned, påpeker Røhne.

Positive følger

Han sier videre at det er vanskelig å forstå og umulig å akseptere at befolkningen i ett av Norges sentrale landbruksområder og sett i lys av den vedtatte jordvernstrategien som også Stortinget har sluttet seg til, blir lyttet til.

– Det må være mulig å fjerne gammel linje, teknisk infrastruktur, fyllinger og tilbakeføre dette til landbruksjord. Det ville både ha arronderingsmessige og jordvernmessig, positive følger der storsamfunnet gjør store inngrep i et av Norges flotteste jordbruksdistrikter. Stange kommune og jeg har vært er positive til at vi får dobbeltsporet jernbane til Innlandet. Det betyr mye og er viktig. Samtidig må en også legge til grunn at en gjør inngrepet så skånsomt som mulig og tar i bruk muligheter for å reetablere dyrkbart areal der det er hensiktsmessig og mulig, sier Røhne.

«Endelig synes Bane Nor mer opptatt av realitetene rundt etterbruk enn formell juss» skriver Fylkesmannens fagavdeling.

Ikke endret mening

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i Hamar fredag. HA fikk anledning til å be om kommentar til påstanden om at Bane Nor bryter forutsetningene i statsrådens svar til Knut Storberget.

– Det er det som jeg sa i Stortinget som gjelder, sier Solvik-Olsen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke