24. jul
MILEPÆL: Jernbaneverkets sentrale planleggere la onsdag fram revidert plan for dobbeltsporet gjennom Stange. Fra venstre Sverre Setvik, Marit K. Bjørke og Lars Eide.FOTO: HENNING HOLTER CHRISTENSEN
 
Etterbruk av jernbane splitter Stange
Det er nok penger i statsbudsjettet til en forsiktig oppstart av reguleringsplanen for dobbeltspor i Stange i 2017. Etterbruk av dagens jernbane er en hard nøtt å knekke.

Publisert: 23.nov.2016 23:06
Oppdatert: 23.nov.2016 23:16

Jernbaneverket er redd Fylkesmannens innsigelse i forbindelse med etterbrukssaken vil forsinke planprosessen. Det kom fram under foredraget til planleggingslederne i jernbaneverket Lars Eide, Sverre Setvik og assisterende planleggingsleder Marit K. Bjørke i kommunestyret onsdag kveld.

– Spenningsmomentet for vår del vil jeg si er etterbruk siden det er knyttet en innsigelse fra Fylkesmannen til det. Når det gjelder det øvrige i planen, har vi kommet i mål med planforslaget, sier Eide og viser til endringene med hensyn til miljøkulvert ved Steinerskolen og Brenneribekken.

Uenighet

Uenigheten som har oppstått beror på når man skal bestemme hva gammel bane skal brukes til.

– Vi ønsker ikke at man binder seg opp til avtale med etterbruk av all, eksisterende jernbane og setter krav til at det skal bestemmes før reguleringsplan på det nye dobbeltsporet er klart. Da risikerer vi at dersom enighet ikke er oppnådd med alle, får vi ikke vedtak på ny jernbane. Jernbaneverket har litt dårlig erfaring med dette fra andre steder. Vi ønsker i alle fall ikke utsettelse av dobbeltsporutbyggingen, sier Eide videre.

Uenigheten dreier seg om etterbruk av gammel bane skal ivaretas som rekkefølgebestemmelse slike Fylkesmannen og kommunen krever eller retningslinje. Innsigelsen vil kunne skape uheldige bindinger i neste planfase. Jernbaneverket mener retningslinjene ivaretar intensjonene knyttet til etterbruk.

må tilbakeføres jord

Ordfører Nils A. Røhne sier at kommunen legger til grunn at all, gammel jernbanegrunn som kan tilbakeføres til landbruk, skal tilbake. – Dette ble stadfestet av statsråden i et spørsmål fra stortingsrepresentant Knut Storberget i Stortinget. Jernbaneverket ønsker på sin side ikke å ha dette som rekkefølgebestemmelse, men retningslinje. En rekkefølgebestemmelse gir kommunen mer makt i en diskusjon med Jernbaneverket, sier Røhne. Assisterende planleggingsleder Marit K. Bjørke gjør det klart at dobbeltsporet ikke får konsekvenser for det planlagte nybygget ved Steinerskolen. Det vil både være mulig å dyrke oppe på skolekulverten samtidig som nybygget ikke vil komme i konflikt med sporene. Jernbaneverket har bedt Stange kommune ta kontakt med Steinerskolen for at de kan komme videre i planleggingen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke