24. jul
 
Færre sprengninger og omkjøringer på E6
Fra høsten skal rundt 200 personer bygge firefelts motorveg i Stange. E6 fra Kolomoen til Arnkvern vil i stor grad være åpen for trafikk gjennom hele byggeperioden.

Publisert: 27.jun.2017 09:50
Oppdatert: 27.jun.2017 13:08

Tidligere i måneden ble det kjent at Hæhre Entreprenør AS vant konkurransen om å få bygge ny E6 på den 19 kilometer lange etappen fra Kolomoen i Stange til Arnkvern i Ringsaker.

Nå er selskapet for fullt i gang med å planlegge byggestart. Rett etter sommerferien ankommer de første arbeiderne Stange. I august begynner de forberedende arbeidene, og fra september skal det trappes opp mange hakk.

Hæhres tekniske direktør Knut Harstad sier det vil være full drift langs vegen fra nyttår. Når den tid kommer skal rundt 200 personer ha sin daglige arbeidsplass på og rundt den nye vegen.

Mindre venting

Bilister på E6 har tidligere måttet venne seg til lange ventetider, sprengningsstopp, omkjøringer og lave hastigheter i forbindelse med tidligere byggearbeider sørover mot Gardermoen. Blir det bedre denne gangen?

Harstad opplyser at bilistene i størst mulig grad skal bruke eksisterende veg gjennom hele byggeperioden. Det etableres lokale omkjøringsmuligheter der dette er nødvendig. Samtidig kan det bli aktuelt å bruke lokalvegnettet, for eksempel fylkesveg 222, til omkjøringer, men i utgangspunktet kun i korte perioder hvor E6 må stenges helt.

Mange grøsser fortsatt når de tenker på de beryktede «putebilene» som plutselig svingte ut på E6 langs sørlige Mjøsa og stengte vegen i inntil 30 minutter på grunn av sprengninger. Dette blir det heldigvis mindre av når denne neste etappen skal bygges.

– Sprengningene kommer hovedsakelig sør for Uthuskrysset, men det vil bli mye mindre enn det man opplevde sørover langs Mjøsa, sier Harstad.

Nyttig E6-erfaring

Hæhre har tidligere sikret seg 3,1 milliarder kroner for å bygge to etapper av nye E6 lenger sør, nærmere bestemt Strandlykkja-Kleverud og Langset-Brøhaug. Begge disse er for lengst tatt i bruk.

– Hvilke erfaringer fra dette arbeidet tar dere med nordover?

– Vi drar særlig med oss en del erfaringer knyttet til håndtering av trafikken, sier Harstad.

– Hva blir de største utfordringene underveis i byggingen?

– Dette skal stort sett være en grei jobb. Åkersvika er likevel en utfordring som må håndteres ordentlig for å sikre både miljø og trafikkflyt, avslutter han.

Dermed er det bare å planlegge anleggssafari – for alle dem som liker asfalt og digre maskiner …

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke