19. jun
 
Gråstein kan bli til gull på Strandlykkja
I skråningen over nye E6 ligger 250.000 tonn muddermasse og stein igjen etter Fellesprosjektet. I framtiden kan den gedigne haugen bli brukt til hyttetomter og skogsdrift.

Publisert: 09.apr.2017 13:51
Oppdatert: 09.apr.2017 14:23

Hvis du kjører på E6 og kikker opp i skråningen, like sør for rasteplassene med de røde toalettene, da kan du få øye på det som ligner en gedigen dike – slik vi kjenner dem fra Nederland og andre lavereliggende strøk.

Diken på Strandlykkja er likevel av et litt annet kaliber. Den enorme og gresskledde veggen i landskapet er nemlig bygd som et «basseng», som skal holde flere tusen lastebillass med mudder, stein og grus trygt på plass.

Massene stammer fra da E6 og Dovrebanen ble bygd ut mellom Minnesund og Espa, og mesteparten kommer faktisk fra Mjøsas bunn. Det er med andre ord ingen sensasjon dersom man plutselig skulle finne restene av ei litt sliten gjedde midt oppi allmenningen.

Lokale krefter overtar

Både E6 og jernbanen er for lengst åpnet, men mudderdeponiet ligger der fremdeles – stille og forlatt, som et minne om norgeshistoriens største byggeprosjekt. Men hva kan det egentlig brukes til?

– For vår del er vi helt ferdige her, sier Einar Søberg i Statens vegvesen.

Nå som vegvesenet har trukket seg ut, er det opp til Romedal og Stange allmenning å bestemme haugens framtid. Vi tok derfor en telefon til allmenningsbestyrer Rune Brenna for å høre om han har litt mer storslåtte planer. Og det har han muligens:

– For all del, her kan det bli både hyttetomter, fotballbane og administrasjonssenter, svarer han på spørsmål om hva det er mulig å bruke det store platået til.

– I starten var mudderet bare en veldig vannete suppe, men over tid vil fuktigheten sige gjennom og danne fast jord. Når den tid kommer, kan vi enten plante trær eller bruke det til bebyggelse, sier han.

– Vinn-vinn-situasjon

Brenna mener et slikt prosjekt ligger mange år fram i tid. Først vil han utvikle det allerede påbegynte hytteområdet Mjøsli et titalls steinkast lenger sør i landskapet.

– Men hvis interessen er der, så vil vi også vurdere å bygge ut mudderdeponiet. Vegnettet er allerede ganske klart, sier han.

Almenningen fikk nemlig fem kilometer skogsbilveg som «plaster på såret» da vegvesenet og utbyggerne tok seg til rette i terrenget. Det er derfor anlagt brukbare grusveger inn til deponiet fra både Espa i nord og Strandlykkja i sør. Allmenningen har også fått en stor haug med stein, som de henter ut og bruker til vedlikehold av skogsbilvegene.

– Dette har vært en vinn-vinn-situasjon for alle parter, avslutter Brenna.

Hvem vet – kanskje kan man snart skryte av å ha ei hytte som er bygd på «Mjøsas bunn» ...

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke