16. jul
BLE HØRT: En seier for Tore Ketil Stårvik fra FAU ved Ottestad ungdomsskole og Linn Terese Bern fra FAU ved Steinerskolen. Jernbaneverket har tatt hensyn til det lokale kravet om avbøtende tiltak. FOTO: HENNING HOLTER CHRISTENSEN
 
Ja til miljøkulvert ved Steinerskolen
– Lokal engasjement hjelper, sier FAU-leder ved Ottestad ungdomsskole Tore Ketil Stårvik. Fredag ble det kjent at Jernbaneverket tar hensyn til kulvertkravet, og også vil bevare 110 dekar god matjord.

Publisert: 18.nov.2016 20:03
Oppdatert: 18.nov.2016 20:13

I den reviderte planen for InterCity-utbyggingen i Stange foreslår Jernbaneverket å bygge en 300 meter lang miljøkulvert ved Steinerskolen.

Den reviderte jernbaneplanen bygger på alle høringsuttalelsene som har kommet inn. I Stange har Jernbaneverket altså valgt å imøtekomme ønskene fra nærmiljøet rundt Steinerskolen om en kulvert.

AVbøtende tiltak

- Vi har lyttet til ønskene fra Steinerskolen og andre i nærmiljøet. Jernbaneverket har stor forståelse for deres ønske om en kulvert for å redusere støy og ivareta sikkerheten for barn og unge. Det er viktig for dem å opprettholde det gode læringsmiljøet i området. Derfor har vi valgt å imøtekomme deres ønsker, sier planleggingssjef for dobbeltspor Sørli-Lillehammer Lars Eide til HA.

Landbruket i Ottestad har utrrykt stor bekymring for at betydelig matjord går tapt for dobbeltsporet. Nå ser imidlertid Jernbaneverket ut til å komme landbruksinteressene i møte.

Redder Brenneribekken

Konklusjonen er at for å få tilstrekkelig nytte av kulverten, må lengden være 300 meter, sier Eide.

Da vil kulverten oppfylle en rekke behov, i tillegg til å ivareta sikkerheten for barn og unge, ifølge planleggingssjefen.

En kulvert vil knytte jordbruksarealene på begge sidene av sporet sammen, slik at jordbrukslandskapet som helhet blir opprettholdt. Om vinteren når det ikke dyrkes noe, kan man krysse over kulverten på ski eller til fots. Det vil også fungere som en viltpassasje for rådyr og elg som vil bli ledet over kulverten via viltgjerder på østsiden. Jernbaneverket har ivaretatt området Sandvika-Bekkelaget ved å tilby to kulverter til sammen.

Jernbaneverket vil endre stigningen på jernbanelinjen fra 12,5 promille til 14,2 promille på strekningen Åkersvika –Ottestad.

– Brenneribekken krysser jernbanen på to steder. Vi ønsker å unngå en massiv omlegging av bekken og store beslag av landbruksarealer. Ved å få en noe brattere stigning kan bekken gå under jernbanen i sitt naturlige løp, sier Lars Eide.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke