15. sep
Fort­satt E6-bru: Hvis Nye Vei­er får det som de vil, da blir nye fi­re­felts E6 lagt i bru over fyl­kes­veg 24. Men først må Stan­ge kom­mu­ne god­kjen­ne plan­end­rin­ge­ne.FOTO: Chris­ti­an E. Berg­heim
 
Kjente til sparesjanse
Statens vegvesen er ikke overrasket over at Nye Veier velger en alternativ løsning for Uthuskrysset. Etaten visste at det var mulig å spare penger.

Publisert: 11.jan.2017 22:10
Oppdatert: 11.jan.2017 23:04

Onsdag presenterte HA nyheten om at det statlige vegselskapet Nye Veier vil la firefelts E6 gå i bru over fylkesveg 24. Dette er omvendt av Statens vegvesens foretrukne løsning, som innebar å senke hele E6 og legge den nye motorvegen under Fv24.

Frps vegpolitiske talsmann Tor André Johnsen var raskt ute med å rose Nye Veiers initiativ, som etter planen skal spare både penger, tid, matjord og næringsarealer.

Men hva sier vegvesenet, som i utgangspunktet skrinla løsningen Nye Veier nå har blåst nytt liv i?

– Nye Veier bestemmer nå

HA har tatt en prat med vegvesenets E6-prosjektleder Taale Stensbye for å høre hva han synes om de foreslåtte endringene.

– Vi foreslo opprinnelig en løsning som var utarbeidet i tett samarbeid med Stange kommune og bomiljøet rundt Uthuskrysset. Jeg ønsker ikke å kommentere så mye mer rundt Nye Veiers vurderinger. Nå er det de som bestemmer, sier han.

Stensbye sier han ikke er overrasket over at Nye Veier har sett på innsparingsmuligheter.

– Vi leverte fra oss en sparepakke på 500 millioner kroner på den nye E6-strekningen. Uthuskrysset er et av områdene hvor vi mente det ville være mulig å kutte kostnader. Krysset var et av elementene vi ville anbefale å se litt nærmere på, sier han.

Stensbye ønsker ikke å kommentere hvorfor vegvesenet i utgangspunktet foreslo å senke hele E6, men nevner støy og hensyn til nærmiljøet som viktige faktorer som ble vurdert underveis i planleggingsarbeidet.

– Sunt med nye løsninger

På spørsmål om det er et lite «prestisjenederlag» at Nye Veier nå overkjører vegvesenets plan, svarer Stensbye muntert:

– Nei, sånn tenker vi ikke. Det er bare sunt for alle at man kan se på nye løsninger.

Stensbye og hans kolleger i vegvesenet har blitt mindre synlige i media etter at fellesprosjektet langs Mjøsa sto ferdig, men de ansatte i etaten har fortsatt nok å henge fingrene i.

– Vi er nå i full gang med å planlegge E6 videre nordover fra Mjøsbrua til Lillehammer. I tillegg planlegger vi utbygging av Rv3. Også her må vi gjøre forarbeidet før Nye Veier kommer inn på et senere tidspunkt, avslutter han.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke