19. jun
STRID OM MATJORD: Dagens jernbane gjennom landbrukslandskapet i Ottestad, det såkalte matfatet. Jordbrukskommunene på Hedmarken krever at Bane NOR forplikter seg til at tilbakeføre gammel skinnegang til matjord.
 
Ny bane forsinket?
Ifølge Bane NOR kan kravet fra lokale bønder og Stange kommune kan komme til å forsinke utbyggingen av dobbeltsporet. Tilbakeføring av gammel skinnegang til matjord er et uløst stridstema.

Publisert: 03.feb.2017 11:06
Oppdatert: 03.feb.2017 11:11

Bane NOR ønsker ikke i dag å binde seg til konkrete løsninger. Det presiserer planleggingssjef i Bane Nor, Lars Eide, overfor Hamar Arbeiderblad.

– Bane NOR har stor forståelse for behovet for en solid matproduksjon i en så viktig landbrukskommune som Stange. Når vi etter hvert skal gå i gang med reguleringsplan for dobbeltspor i Stange vil vi jobbe videre med å finne løsninger som vil begrense tap av matjord mest mulig, sier han videre.

Etterbruk av gammel bane

Ifølge Eide er Bane Nor i gang med å vurdere etterbruken av gammel bane.

– Hva synes Bane Nor om påstanden om at nedlagt skinnegang utgjør et stort potensial som dyrkbar mark?

– Vi ønsker å finne gode løsninger som kommunen er fornøyd med for heller ikke vi foretrekker at gamle jernbanespor skal ligge som et åpent sår i landskapet. Det er tidspunktet for når dette skal endelig avklares vi er uenige med kommunen i.

Avventer reguleringsplan

Ifølge Eide er det viktig for Bane Nor ikke å binde seg til konkrete løsninger før reguleringsplanen er vedtatt.

– Vi er redd for at hvis vi forplikter oss før vedtak av reguleringsplan kan det føre til forsinkelser i byggingen av dobbeltsporet. Vi vil i det videre arbeidet vurdere hvert enkelt område hvor det er aktuelt med tilbakeføring av landbruksjord. Vurderingen av hvert område kan ta tid og vi ønsker derfor ikke å forsinke prosessen. Mange steder vil det sannsynligvis være helt uproblematisk å tilbakeføre gammel bane til matjord, men vi mener dette må avklares på hvert enkelt sted etter at reguleringsplanen er vedtatt.

De første intercitytogene på den nye togkorridoren kan forventes å trafikkere banestrekningen om cirka sju år.

– Eksisterende bane vil uansett ikke bli tatt ut av drift før etter at ny bane er satt i drift, tidligst i 2024, sier Eide.

Lars Opsal jr. talsperson i Jordvernalliansen i Hedmark, sier i en kommentar at det er oppsiktsvekkende at Bane Nor ikke er villig til å akseptere et krav om at gammel bane skal tilbakeføres til landbruksdrift, der dette er naturlig. Også stangeordfører Nils A. Røhne stiller seg uforstående.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke