26. apr
NY BRU: Espern Eiendom forsøker å få aksept for en bruløsning fra Stangevegen til Espern for å kunne starte utviklingen av området på utsiden av jernbanen.
Illustrasjon: Asplan Viak
 
Slik kan en ny bru til Espern bli seende ut
Espern Eiendom håper å få aksept for en enklere og billigere bru til en ny bydel på Espern. Stangevegen må heves med 3,8 meter, mener Bane Nor.

Publisert: 19.des.2017 11:59
Oppdatert: 19.des.2017 13:05

Styreleder Ola Mørkved Rinnan i Espern Eiendom var tidligere i høst innom formannskapet for å presentere en ny og rimeligere bru over jernbanen fra Stangevegen til Espern. Kostnaden ble antydet til 50 millioner kroner, som må bekostes i et spleiselag mellom kommunen og grunneiere.

Espern Eiendom ønsker å utvikle området mellom jernbanen og Mjøsa med en helt ny bydel, men det er helt avgjørende at den nye bydelen får en planfri atkomst.

Eiendomsselskapet mener at brua kan realiseres uavhengig av hvilken trasé som velges for jernbanen.

Mulig å heve bru

Dersom jernbanen flyttes til den østlige traseen, har Bane Nor sagt at de likevel må ha igjen spor og infrastruktur i området.

Ved en vestlig løsning og et eventuelt behov for å heve jernbanesporene, skal det være mulig å heve brua for en relativt beskjeden sum.

Formannskapet er onsdag invitert til å gi sin tilbakemelding på de foreløpige planene. Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud er i sin innstilling positiv til å gå videre med bru-planene.

Motstridende interesser

Det er mange til dels motstridende interesser i området, noe rådmannen ikke legger skjul på i sin saksutredning.

I desember har det vært arrangert møter med blant andre Bane Nor.

For å komme over jernbanen med akseptabel stigning, må Stangevegen heves med inntil 2,5 meter. Brugata foreslås stengt.

– Dette er en løsning som normalt ikke anbefales av hensyn til omgivelser, linjeføring, gangferdsel og fordi det ikke er en bymessig løsning, ifølge rådmannen.

Bane Nor har signalisert at de vil kreve frihøyde over dagens Rørosbane på åtte meter, noe som innebærer heving av Stangevegen med nærmere fire meter.

Det er ikke i nærheten av akseptabelt, mener rådmannen.

Rive industrihall?

En annen utfordring for bru-forslaget, er forslaget om å rive Hamjern-hallen, som kan ha bevaringsverdige fasader.

Rådmannen er positiv til å fjerne vern av bygningsmassen på Hamjern for å bidra til at det blir attraktivt å bygge ut den nye bydelen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.