buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Ren dagløsning: Planleggingssjef for Dovrebanen i Bane Nor Lars orienterte om jernbaneplanleggingen gjennom Hamar. T.v. assisterende rådmann Terje Halvorsen. Hamar kommune er nå med i en egen prosjektgruppe med Bane Nor som har jevnlige møter om planleggingen.FOTO: Eli J. haugen
 
Vil igjen vurdere ren dagløsning i vest
Planleggingssjef for Dovrebanen Lars Eide i Bane Nor sier det virker lite sannsynlig, men at de vil vurdere om de skal utrede en ren dagløsning i den vestre jernbanekorridoren.

Publisert: 28.feb.2018 20:55
Oppdatert: 28.feb.2018 21:13

Eide var innom formannskapet onsdag, for å orientere om status i den nye jernbaneplanleggingen.

Etter at kommunaldepartementet underkjente Hamar kommune trasévedtak i september i fjor, har den nye planleggingen så smått kommet i gang igjen.

Skrelt vekk i 2016

Neste milepæl er at Bane Nor skal legge fram forslag til et nytt planprogram. Her skal det stå hvilke traséalternativer som skal konsekvensutredes.

Etter at det har vært på offentlig høring, skal kommunestyret vedta planprogrammet.

Unnlater kommunestyret å ta med alternativer som statlige instanser krever blir tatt med, er vegen kort til nye innsigelser.

Kun tunnel

En ren dagløsning fra Hamar sentrum og nordover i den vestlige traseen ble skrelt vekk i februar 2016.

I stedet ble begge de vestlige alternativene (bru og kulvert) utredet med tunnel fra området ved Bryggeriundergangen og helt til Jessnes.

Begrunnelsen for å legge vekk dagløsning den gangen, var at det er meget krevende å bygge ny jernbane tett på eksisterende bane i by. Uten at det ble konkretisert, er det rimelig å anta at en ren dagløsning vil kreve at mange bygninger må rives.

Vil vurdere

Men i formannskapet onsdag, åpnet Eide for at de må vurdere om en ren dagløsning også skal konsekvensutredes i den nye runden.

– Det virker lite sannsynlig, men vi skal vurdere det. Det vil ha store konsekvenser, men er noe som må vurderes i planprogrammet, sier Eide.

Bane Nor har det siste året fått beskjed om å «trimme» byggeprosjekter og løsninger med tanke på å kutte kostnader. Det er også bakgrunnen for at Bane Nor krever at bruløsningen i vest blir konsekvensutredet.

Illustrasjoner viktig

Eide mener at illustrasjoner blir viktig i den nye planleggingen, og understrekte at øst og vest skal illustreres på samme måten. Både øst og vest skal utredes med og uten driftsbase, jernbaneverksted, og byutviklingspotensialet skal utredes grundigere i samarbeid med flere parter som kommunen, Bane Nor og Statens vegvesen.

Kommunen og Bane Nor har nå etablert en felles prosjektgruppe, hvor alle innsigelsesmyndighetene er med løpende i hele arbeidet.

Ic til Elverum

Ellers skal Bane Nor i denne runden utrede hvilke konsekvenser et nytt pendeltog til Elverum og Brumunddal (at noen av Intercity-togene snur på Elverum) får. Det vil få konsekvenser for arealbruken, på den måten at det kan bli behov for mer areal på Brumunddal og Elverum stasjoner og mindre på Hamar til hensetting av materiell.

Vil ikke svare

Hamar kommune mener det har blitt tvil om hvilke traséer for dobbeltspor gjennom Hamar som skal utredes. Derfor sendte de 22. januar et brev til kommunaldepartementet for å forhøre seg om også bru i vest skal utredes, ved siden av øst-variant og vest med kulvert. Nå har svarbrevet kommet, uten at det er veldig klargjørende.

Departementet viser rett og slett til fastsettingen av det såkalte planprogrammet («planen for planen»), som skal avklare hvilke alternativer som skal tilleggsutredes. Departementet viser også til at det er kommunen som ved fastsetting av planprogram vedtar hvilke alternativer og varianter som skal inngå i den nye kommunedelplanprosessen.

«Dette skal gjøres i dialog med de berørte fagetatene på bakgrunn av en bred og åpen høringsprosess», ifølge departementet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat