buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
iptv
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
 
Ikke fornøyd med vest-løsningene
Jernbaneverkets nye illustrasjoner av de to vestlige jernbanevariantene, begeistrer langt fra Hamars ledende politikere. De mener fortsatt at barrierevirkningen mot Mjøsa er for stor.

Publisert: 18.apr.2016 18:26
Oppdatert: 19.apr.2016 06:28

Nylig presenterte Jernbaneverket nye 3D-filmer for de fire jernbaneløsningene gjennom Hamar som fortsatt «henger med».

Det er en østlig variant med ny jernbanestasjon ved Vikingskipet, en med stasjon under bakken mellom CC Stadion og Hamar rådhus, og to varianter for en mjøsnær jernbanelinje som noenlunde følger dagens trasé.

Den ene med jernbane på en ny bru over Hamar-bukta, og i den andre varianten er banen lagt ned i en kulvert (overbygd «tunnel»).

Til å leve med?

I tillegg har Jernbaneverket vist nye illustrasjoner fra ulike ståsteder i sentrumskvadraturen.

Skissene har fått noen til å tenke «er dette så ille, da?», og leder Jan Larsen i Briskebyen vel mener forskjellene fra dagens situasjon med jernbanen gjennom byen er marginal.

Fra sitt ståsted argumenterer han for at det er mulig å få til en løsning for jernbanen i vest-korridoren, som er til å leve med for Hamar.

et stemningsskifte?

Ut fra HAs intervjurunde med ledende politikere, er det ikke mulig å slutte at de nye illustrasjonene har ført til noe stemningsskifte.

Ordfører Einar Busterud mener Jernbaneverket skal ha ros for ærlige illustrasjoner.

– Uansett kulvert eller bru, blir det en barriere. Høyden på kulverten gjør at den ikke er helt borte ved Bryggeriet, sier Busterud.

Hamars interesser

I valgkampen gikk Busterud ut og lovet at By- og bygdelista ville kjempe for å få lagt jernbanen vekk fra strandsonen.

– Spørsmålet er om det er teknisk og økonomisk gjennomførbart. Alle alternativer har ulemper og fordeler. Jeg har ikke som mål å fortsette dagens situasjon med jernbane i strandsonen. Nå har vi muligheten. Til sjuende og sist er det Jernbaneverket som bestemmer. Jeg er valgt for å kjempe for Hamars interesser, og for å få dobbeltsporet til Hamar, sier Busterud.

Innestengt by

Geir Byberg (KrF) er enig med Busterud at vest-løsningene ikke ser bra ut sånn som de er presentert.

– Jeg er overrasket over at Jernbaneverket ikke har sett på å senke sporene i stasjonsområdet med en kulvert. Da kunne «kulvert-taket» blitt lavere, og skånet sentrum. Slik det vises nå, gir det en følelse av at byen blir stengt inne, mener Byberg, som vedgår at det er store ulemper med midt- og vest-korridorene også.

– Til slutt blir det en totalavveining, sier Byberg.

Svelge kameler

Morten Aspeli (A) jobbet mye med jernbanesaken de fire årene han var ordfører.

Med nye illustrasjoner, synes han ikke en bru foran Hamar sentrum er en spiselig løsning.

– Og kulvertløsningen må bli bedre skal den være aktuell. Vi må få ned barrierevirkningen. Vi må ikke få en barriere som er ødeleggende for kvalitetene Hamar har, og utvikling av sentrum mot vannet, sier Aspeli.

Han synes perspektivet om faren for å utvikle to konkurrerende sentra med en ny stasjon ved Vikingskipet, slik Gehl Arkitekter har på pekt, må tas på alvor. Også store inngrep i Østbyen på midt-alternativet, er utfordrende, mener Aspeli.

– Får vi gjennomført dette store samferdselsprosjektet, vil det sette enorm fart i utviklingen i regionen. For å få til det, spørs det hvilke kameler vi kan svelge, sier Aspeli.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat