22. aug
INGEN NÅDE: Bilisten hadde løst dagsbillett på Fuglseth-tomta i Hamar, men fordi den lå med baksiden opp, ble kunden ilagt 660 kroner i tilleggsavgift. FOTO: JENS ERIK JENSRUD
 
Parkeringssaken du er dømt til å tape
Verken Hamar kommune eller EuroPark ser gjennom fingrene hvis parkeringsbilletten din ligger feil veg.

Publisert: 26.apr.2013 12:11
Oppdatert: -

En hamarkvinne ble nylig ilagt en parkeringsbot på 660 kroner fra EuroPark fordi billetten hennes hadde blitt liggende på vrangsiden da hun forlot bilen.
- Jeg trodde EuroPark ville se gjennom fingrene og utvise skjønn. Jeg betaler gjerne en bot hvis jeg har gjort noe straffbart eller brutt loven. Her har jeg bare vært uheldig ved at billetten antakelig har blåst over på feil side. Jeg traff en parkeringsvakt på Fuglseth-tomta der bilen sto og forklarte situasjonen. Han sa saken nok ville løse seg hvis jeg fakset heldagsbilletten til EuroPark, sier kvinnen.

Klage avslått

Parkeringen skjedde 16. april. Etter å ha sendt inn klage, var EuroParks klagebehandling avsluttet 23. april og klar for utsendelse. Her bes kvinnen innbetale kontrollavgiften på 660 kroner innen 14 dager. Parkeringsselskapet konkluderer med at parkeringsbilletten ikke var kontrollerbar.
«Parkeringsområdet er skiltet i henhold til standardvilkår for privat parkeringsregulering. Det er etter dette på det rene at gyldig billett må ligge godt synlig for kontroll bak frontruten så lenge kjøretøyet står oppstilt på området. Det er ikke tilstrekkelig å ettersende billett», heter det i brevet fra EuroPark kundeservice.

Falske forhåpninger

- Jeg beklager hvis vår kontrollør har gitt kunden falske forhåpninger. Dette skulle han ikke ha gjort, men hva som faktisk har skjedd, vet jeg ikke. Uansett forandrer ikke dette saken. Jeg kan si det ikke er utvist feil skjønn verken av kontrollør eller Europarks saksbehandler. Kunden skulle ha sjekket at billetten lå riktig og godt synlig i frontruten. Det skal mye til for at billetten snur seg. Vi gir gjerne kundene våre gratis billettholdere. Da vil slike situasjoner ikke oppstå, sier kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch.

Må ligge synlig

Ifølge Gleditsch reguleres selskapets kontrollvirksomhet og saksbehandling av en frivillig bransjeavtale med Forbrukerrådet. Norges Parkeringsforening (Norpark) har sammen etablert Parkeringsklagenemnda.
- Det er to krav som stilles, bilfører må sørge for å betale for parkering og legge billetten synlig i frontruta, sier kommunikasjonsdirektøren.

1,4 milliarder

EuroPark har 40 millioner kunder på årsbasis fordelt på 1.250 anlegg i 67 kommuner i Norge. Årlig mottar parkeringsselskapet 180.000 klager. I underkant av 1.000 klager går videre til Parkeringsklagenemnda.
Kontrollavgifter utgjør 90 millioner kroner årlig. Det tilsvarer seks prosent av selskapets omsetning på 1,4 milliarder kroner årlig. EuroPark har 160 kontrollører.

Får ikke medhold

Parkeringsetaten i Hamar kommune mottok 230 klager på utstedte parkeringsbøter i 2012, som tilsvarer 3,4 prosent av alle klager. Det opplyser parkeringssjef Espen Johansen til h-a.no.
- Det ble gitt medhold i 11,1 prosent av klagene. Klagene dreier seg i hovedsak om kontrollavgifter utstedt i forbindelse med varelevering, der sjåfør i ettertid kan dokumentere at tjenesten faktisk ble utført. Andre klager på parkeringsbot de har fått etter at billettautomaten har vært defekt. Det hersker også usikkerhet med parkeringsavstand i vegkryss. Avstanden på fem meter skal måles fra der kantsteinen runder, sier Johansen.
- «Tilgis» kunder som har parkeringsbillett feil veg?
- Det er to enkle vilkår kunden må følge: Betalt parkeringsavgift og billett synlig i ruta. Flere tingrettsdommer og saker fra Parkeringsklagenemnda har ikke gitt klagerne medhold i disse sakene. Regelverket kan karakteriseres som enkelt og firkantet, sier Johansen.

14,4 millioner

Avgiftsparkeringen i Hamar innbrakte i fjor 14,4 millioner kroner i kommunekassa. 11,4 millioner var inntektene i betalingsautomatene. Tilleggsavgifter utgjorde 845.000 kroner (manglende betaling 300 kroner i gebyr). Parkeringsgebyr for feilparkering var 1,8 millioner kroner. Her er bøtesatsen 500 kroner.
Tilsvarende inntekter fra avgiftsparkering i 2011 var 15,8 millioner kroner.
- Vi har hatt en nedgang på en million kroner på grunn av byggingen i sentrum, avslutter Espen Johansen.
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke