17. jul
SPON­SOR­JE­GER: Stor­ha­mar Dra­gons har an­satt Jon Inge Kjø­rum som ny mar­keds­sjef. Sam­men med dag­lig le­der Carl Os­car Bøe An­der­sen skal han sør­ge for at salgs­bud­sjet­tet på seks mil­li­oner kro­ner opp­nås. Foto: Stein-Erik Stor­moen
 
- Må begynne å lære av hverandre
Storhamar har ansatt Jon Inge Kjørum som ny markedssjef. Han og Carl Oscar Bøe Andersen tror det er sunt med konkurranse om sponsorkronene, men mener klubbene må begynne å snakke mer sammen.

Publisert: 08.jan.2011 04:12
Oppdatert: -

HAMAR: Tidligere skihopper og kombinertlandslagstrener Jon Inge Kjørum kommer fra ulike toppjobber innen salg og marked til stillingen som markedssjef i Storhamar Dragons fra 1. februar.
Han har blant annet arbeidet i Sponsorlink, og sist som produkt- og salgssjef i Stange Energi marked.
- Jeg er utdannet på Idrettshøgskolen, og har bakgrunnen min fra idretten. Da Carl Oscar ringte meg, var jeg veldig glad for å få muligheten til å vende tilbake via salg, som jeg har drevet med hele karrieren, sier Jon Inge Kjørum.
- Vi er utrolig glade for å ha fått på plass Jon Inge. Etter at Espen (Bjørkheim) sluttet har det vært en person mindre å spille på. Nå er administrasjonen tilbake der den skal være. Ikke minst er det viktig med tanke på neste år at vi kan begynne arbeidet allerede nå, sier daglig leder Carl Oscar Bøe Andersen.

Må smi varmt skøytejern
Han drar en sammenligning til hyttemarkedet.
- Tidligere har vi brent oss litt på å vente til etter sesongen, og så har ukene og kanskje månedene gått. Det er litt sånn at når man kjøper hytte om vinteren, så vil man ha det på fjellet, men heller ved vannet om sommeren. Mange tenker hockey nå på vinteren.
I år har Storhamar et salgsbudsjett på seks millioner kroner, og det er i første rekke målsettingen også kommende sesong.
- Jeg mener at det absolutt bør være mulig. Og så håper vi på enda mer på sikt. Men dette er ikke et enmannsshow, hele klubben, fra styrene til spillerne, må bidra, sier Kjørum, og får erklæringer om enighet fra Bøe Andersen.

Kamp om kronene
Nylig har Erik Stensrud blitt ansatt som daglig leder med ansvar også for markedsbiten i Storhamar Håndball. HamKam får om få dager på plass nytt styre, og er på desperat jakt etter sponsorkroner etter at det arbeidet nærmest har ligget brakk i påvente av en løsning på husleiesituasjonen.
Et eksempel som kan benyttes, er at av de 72 samarbeidspartnerne til Dragons, har HamKam om lag 20 av de samme.
- Idrett er tøff konkurranse, ikke bare på banen, men også på marked. Alle vil ha sitt, men jeg mener det er plass til alle hvis vi gjør det på riktig måte. Det gagner ingen å skule på hverandre, vi må heller snakke sammen. Det skal være konkurranse, ja, men jeg tror det er lurt å ta en prat over en kaffe, sier Kjørum.

Felles tiltak
Bøe Andersen mener dialog er veldig viktig.
- Det er på tide å tenke litt nytt. Vi må begynne å lære av hverandre. Det er gammeldags å gjemme unna kompetanse.
Han har allerede snakket med Stensrud i Storhamar.
- Vi har hatt en liten dialog med tanke på felles tiltak. Vi mener det er mer å hente på det enn å lukke døra og trekke for gardinene. Kanskje kan vi finne på noe spennende sammen med Storhamar Håndball, sier Coba, som også varsler at det er ønskelig å snakke med HamKam når de etter hvert kommer opp med en ny ledelse.
- Vi har prøvd mye og feilet mye. Vi må prøve å unngå å havne i de samme fellene som før.

Roser Bjørkheim
Bøe Andersen påpeker at han har lyst til å skryte av den innsatsen Espen Bjørkheim la ned.
- Han bidro med innfallsvinkler og kreativitet som førte til morsomme ideer. Selv om det ble kortvarig, satte han preg på Dragons og noen av tiltakene kommer vi til å føre videre, sier Coba.

Trenger kontinuitet
Både han og Kjørum er opptatt av at klubben nå trenger kontinuitet på ledersiden.
- Det er nøkkelen for å lykkes jevnt over tid. Samarbeidspartnerne må ha en å forholde seg til. De kjøper noe og skal ha noe tilbake, for eksempel opplevelsen på kamper. Min jobb blir å være synlig og tydelig overfor sponsorene. Jeg skal ut og pleie kundene og sørge for at de får det de har betalt for, sier Kjørum.
- Vi som gruppe skal jobbe som et lag på og utenfor isen. Produktet Storhamar er noe annet i år enn i fjor, både på isen og utenfor. Husk at vi har mellom 2.300 og 2.500 på hjemmekampene. Vi har som mål å gjøre Hamar OL-Amfi til en sosial møteplass, som ikke bare er for hardbarkede hockeyfans. Der kan man prate sammen, kose seg med kioskvarer og om man har fått med seg resultatet når man går ut døra, får bli opp til hver enkelt, smiler Bøe Andersen.
 

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke