15. des
TAR KRITIKK: Pål-Jan Stokke, her fotografert da han var daglig leder i Storhamar Dragons, innrømmer at han kanskje ikke informerte sine etterfølgere godt nok.
 
Historien om pengene som forsvant
Over to år etter at Norsk Tipping hadde bevilget 300.000 kroner til utvikling av norsk hockey, har ikke klubbene sett snurten av resultatet. 178.000 kroner er ifølge regnskapene brukt, ut at noen styrer visste hvordan. Alle personene som var involvert, har sluttet…

Publisert: 11.apr.2008 08.40
Oppdatert: -
HAMAR: Dette er historien som inneholder så mange momenter, og som har tatt så lang tid å få innsikt i, at den rett og slett bare må fortelles kronologisk.

Men vi begynner med punktumet, som ble satt i desember 2007, på et møte i Elitehockey AS.
Der ønsket Sparta en redegjørelse på hvor pengene fra Norsk Tipping hadde blitt av.
I protokollen fra møtet, står det at Storhamar har brukt 178.000 kroner på å lage musikk til sin kube.
Slik er historien, basert på alle papirer som er sendt ut:

Felles plattform
I desember 2005 inngikk Norsk Tipping en avtale med norsk hockey. Målet var å utvikle noe som kunne gi idretten noe gjenkjennende i alle arenaer og sammenhenger. Tankene var store, og gikk til hymnen for Champions League.

Summen var 300.000 kroner.
Avtalen kom i stand gjennom at daglig leder i Storhamar Dragons, Pål-Jan Stokke, i flere år hadde hatt et godt samarbeid med tippinga.
Stokke satt også i styret i Elitehockey AS, og organisasjonen mener det var som styremedlem der han fikk til avtalen.
Tippinga ville imidlertid kanalisere pengene gjennom sin samarbeidspartner, forbundet.
Så langt er alt bare bra og alle enige.

Stokke og Jørgensen
Etter at avtalen var forhandlet fram, regnet Elitehockey med at de skulle ta del i hvordan pengene skulle benyttes.

I følget Elitehockey, skjedde aldri det.
De mener Stokke kjørte et sololøp sammen med daværende generalsekretær i forbundet, Terje Jørgensen, om utvikling av musikk sammen med Norsk Tippings samarbeidspartner, Jørn Kolsrud.
Jørgensen, Stokke og Kolsrud hadde et møte på tippinga, og etter det, forklarer Jørgensen at han og Stokke ble enige om et budsjett.
Fortsatt var verken styret i Norges Ishockeyforbund eller i Elitehockey informert.
12-14 snutter som kunne brukes ved alle arenaene i eliteserien, slik at publikum kjente seg igjen, ble laget med gode musikere, som blant andre Ole Edvard Antonsen.

Testet i OL-Amfi'n
Ifølge Stokke, var Elitehockey informert, og ifølge Stokke, fikk daværende hockeypresident Bjørn Ruud, høre på en tidlig demoversjon av cd'en.
Det meste av dialogen gikk muntlig.

Musikken ble testet ut i OL-Amfi'n i deler av sesongen 2005/2006. Etter en publikumsundersøkelse, skulle den justeres og sendes ut til alle klubbene i eliteserien.
Ingen klubber hadde i desember mottatt noen cd, og nå bruker Storhamar en helt annen musikk i sitt anlegg, noe Stokke synes er litt synd.
- I tillegg gikk noen av pengene til landslagsdresser til det norske landslaget, som skulle til VM det året. Forbundet hadde lite penger, og vi syntes det var viktig for norsk hockey å stå samlet utad, forklarer Stokke.

- Rant ut i sanda
Rett før demoen lå klar i 2006, valgte Pål-Jan Stokke å slutte som daglig leder i Storhamar Dragons, og begynne i ny jobb i Maxi Storsenter.

Han innrømmer at han kanskje ikke fikk informert sine etterfølgere godt nok om alle oppgaver.
- Dermed rant dette prosjektet litt ut i sanda, sammen med en del andre som også sluttet i sine jobber i samme periode. Tanken var at dette skulle være tilgjengelig for alle, men vi lyktes ikke med det. Resultatet ble ikke bra nok, det må vi nok ta litt kritikk på, men at vi har brukt 178.000 kroner bare på kuben i Hamar OL-amfi, er ikke riktig, sier Stokke.

La seg flate
I mai 2007 sendte daværende styreleder i Elitehockey, Bjørn Kløvstad, og sittende president i forbund, Bjørn Ruud, ut en felles uttalelse til de norske klubbene. Her legger de seg helt flate og beklager framgangsmåten i saken, som de beskriver som basert på muntlige avtaler og forståelser mellom få personer.

Verken styrene i Elitehockey eller i forbundet skal, ifølge brevet, ha vært kjent med hvordan midlene er benyttet, og skal bruke erfaringene til å utarbeide grundige rutiner og detaljerte planer slik at det ikke skjer igjen.

Lagt saken død
I desember 2007 fikk Sparta og Tore Jobs sitt endelige svar på hva som hadde skjedd med pengene fra Norsk Tipping to år tidligere.

Han er fornøyd med svaret, og ønsker ikke å gå videre med saken.
- Det viktigste for oss, var å få saken kjent. Vi har lagt den ballen død nå, og kommer ikke til å kreve pengene tilbakebetalt, sier Jobs til HA-sporten.
Den dag i dag ligger det en demoteip med musikksnutter klar i et musikkstudio i Hamar, til bruk i norske ishaller.
Den kostet 178.000 kroner å produsere, etter at Jørn Kolsrud blant annet hadde besøkt norske ishaller og VM i Riga.
- Jeg tar selvfølgelig litt kritikk på at resultatet ikke ble så godt som vi hadde tenkt oss, fastslår Pål-Jan Stokke.
 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke