buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
Norges IOC-medlem Gerhard Heiberg bekrefter at det blir vanskelig for Hamar å bli en del av OL i 2022 på grunn av begrensninger i utøvernes reiseavstand fra deltakerlandsbyene til konkurransearenaene. FOTO: SCANPIX.
 
Slik knuses Hamars nye OL-drøm
Retningslinjer fra IOC om reiseavstander gjør at Oslo-søknaden om OL i 2022 enkelt knuser Hamars drøm om igjen å få arrangere skøyteøvelsene.

Publisert: 21.feb.2012 07:33
Oppdatert: -

Hamar
Det skal blant annet være erfaringene fra vinterlekene i Torino i 2006 og Vancouver i 2010, der både noen utøvere og tilskuere hadde lengre reiseavstander mellom deltakerlandsby og arena enn reglene tilsa, som gjør at IOC overfor norske idrettsledere har understreket retningslinjene for kommende OL-søkere.
Dette forteller sentralt plasserte kilder i idretten, som har fått dette bekreftet av idrettspresident Børre Rognlien, til HA-sporten.
Kriteriene som er kommunisert er 45 kilometer eller 60 minutters reisevei fra deltakerlandsby til arena.
Norges IOC-medlem Gerhard Heiberg forteller imidlertid til HA-sporten at det er enda strengere.

- I dialog med utøverne

- Dette er for så vidt ikke noen nye regler, de samme reglene gjaldt da Lillehammer arrangerte OL i 1994, med utmerket hjelp fra Hamar, sier Heiberg.
Han forteller at hovedregelen er at utøverne ikke skal bruke mer enn 30 minutter ut til sin konkurransearena. Etter å ha hatt en dialog med utøverne i forkant av 1994, ble det bygget en ny deltakerlandsby for blant annet skøyteløpere og kunstløpere i Hamar.
- Det er slik at IOC har åpnet for to landsbyer til vinterleker, fordi vi ser at det er vanskelig å få til komplette vinterleker med alle øvelser i begrenset område. IOC vil imidlertid nødig ha mer enn to landsbyer, understreker Heiberg.

- Blir for langt

- Betyr ikke det at Hamars sjanser er små hvis det blir en landsby i Oslo og en i Hamar?
- Sånn sett kan du godt si det slik, at det blir for langt å reise fra to slike landsbyer hvis det blir Oslo og Lillehammer, fastslår Heiberg.
Selv med ny firefeltsvei mellom Oslo og Lillehammer ferdig om 10 år, lar det seg dermed ikke gjøre å bo i deltakerlandsby i Oslo, og ha viktige øvelser i Vikingskipet eller Hamar OL-amfi.
Unntaket er innledende hockeykamper, der det åpnes for å gi dispensasjon fra reglene om reisevei, og at utøverne kan bo utenfor deltakerlandsbyer.
Sluttspillet i ishockey med medaljekamper kommer under kravet, da må utøverne bo i Oslo-området.

Politisk støtte?

Alle idrettsforbundene som er involvert i en Oslo-søknad ønsker å bygge nye anlegg til sine idretter rundt og i hovedstaden. Både skøyteforbundet og ishockeyforbundet ønsker å ha sine øvelser i nye haller i Oslo. Slik kan de sikre seg moderne anlegg i mange år framover.
Politiske krefter i både Arbeiderpartiet og Senterpartiet, blant annet Trygve Magnus Slagsvold Vedum (Sp) fra Ilseng, har imidlertid uttrykt at det er viktig med gjenbruk av fullgode anlegg, blant annet Vikingskipet i Hamar. Hvis ikke vil de ikke støtte et nytt norsk OL.
Det må de trolig gi opp dersom Oslo skal få tildelt lekene.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat