21. jul
HAR TESTET: Jon Andersen har bevis på at ei spiseskje Zalo er nok til å gjøre isen i Vikingskipet litt glattere, men siden de ønsker å beholde miljøprofilen blir det bare brukt rent mjøsvann.Foto: Rune Steen Hansen
 
Zalo hadde gjort isen glattere
Bare ei spiseskje Zalo hadde vært nok. Ved å helle det i vanntanken på ismaskinen i Vikingskipet, ville skøyteløperne gått fortere i helga.

Publisert: 10.jan.2014 12:05
Oppdatert: -

HA-sporten avslører en gammel hemmelighet når vi nå forteller om undersøkelsene som ble gjort i 2002. Nederlenderen Jos de Koning hadde med seg ei skøyte til Vikingskipet som de kunne måle friksjonen med.
De oppsiktsvekkende resultatene de gjorde da, bekreftet mistanken til den fysikk- og kjemiinteresserte driftssjefen Jon Andersen om at Zalo faktisk kunne gjøre isen glattere.
- Vi målte med ulike mengder Zalo i vanntanken på ismaskinen. Vi kom fram til at rundt ei spiseskje i den 800 liter store tanken var det perfekte. Da målte vi lavest friksjon i isen, sier Andersen til HA-sporten.
Brukte de enda mer Zalo begynte isen å endre seg slik at den ble mer ru.
I reklamen heter det jo at en teskje Zalo er nok, men i dette tilfellet er det altså en spiseskje som skal til.

Rent uten Zalo

I Vikingskipet er det imidlertid ikke aktuelt å bruke noen tilsettingsstoffer. Ikke engang et rengjøringsmiddel som Zalo slippes på vanntanken.
- Vi markedsfører oss med en miljøprofil. Vi garanterer derfor at isen i Vikingskipet er laget av rent mjøsvann fra springen.
- Vi har naturreservatet som vår nærmeste nabo, så for å unngå spekulasjoner om tilsetningsstoffer, velger vi den naturlige metoden. Tilbakemeldinger på isen vår viser at den uansett er den glatteste. Det er lufta som er utfordringen i Vikingskipet. Vi er ikke i nærheten av å ha så tynn luft som de har i Calgary og Salt Lake City på grunn av høyden, sier Andersen.
Ifølge flere kilder i skøytemiljøet blir det brukt tilsetningsstoffer både i Heerenveen og Berlin for å gjøre isen glattere. Og det er ikke bare Zalo som blir brukt. Det skal også være lagd et spesialprodukt for akkurat dette.

Bruker medvind i USA

Skøytesjef Øystein Haugen synes likevel Vikingskipet gjør klokt i å bruke bare rent mjøsvann.
- Det er ikke så mye å vinne på å gjøre dette. Da er det bedre å gjøre som Vikingskipet gjør, sier Haugen.
Ifølge en forskerrapport ligger bare 15 prosent av motstanden en skøyteløper møter, i isen. Resten ligger i lufta.
- Det hadde vært mye mer å hente på et annet type ventilasjonsanlegg. I Milwaukee i USA står flaggene pussig nok rett ut selv om banen er innendørs. Der er det faktisk medvind på begge langsidene. Det ser vi også på tidene til enkelte amerikanske løpere. De går styggfort dere borte, men når de kommer til Europa går de som vanlige skøyteløpere, smiler Haugen.
Norges kanskje fremste håp i helga - Sverre Lunde Pedersen - var ikke klar over at Zalo faktisk kan gi en glattere is. Og han synes det hørtes spennende med bare ei spiseskje Zalo.
- Jeg kan ikke så mye om det der, men det hadde vært moro å prøve da, sier Lunde Pedersen, som uansett synes isen i Vikingskipet er glatt og god nå før EM.

bedre luft

Mange snakket om dårlige forhold i Vikingskipet under VM i fjor. Det de færreste visste var at løpene i realiteten gikk under havflaten på grunn av det enorme høytrykket. Dermed ble luftmotstanden tyngre. Og følgelig også tidene deretter.
Vikingskipet ligger på 125 meter over havets overflate, og med det luftrykket som ventes i helga blir luftmotstanden omtrent på samme nivå som det.
Hadde løpene gått tirsdag denne uka, ville luftmotstanden vært betydelig mindre, for da lå Vikingskipet på rundt 240 meter over havet ifølge lufttrykket.
Ifølge løperne er også isen svært god nå, så da er det trolig bare opp til løperne om vi får oppleve de gode tidene i helga.
 

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke